Foodoras sykkelbud i Sverige har fulgt i sine norske kameraters fotspor og forhandla fram en avtale hvor budene får bedre lønn og kompensasjon. Banebrytende og historisk, mener lederen for Transportarbetareförbundet.
I går signerte Foodora og Transportarbetareförbundet tariffavtale. Forhandlingene har vart i over et år. På forbundets hjemmesider opplyses det at «Kollektivavtalet innehåller bland annat»:
● Økte lønninger og tillegg for budene
● Årlige lønnsøkninger
● Faste tillegg for vedlikehold av sykler og arbeidsklær
● Pensjons- og forsikringsvtaler på linje med andre avtaler i forbundet
● Rutiner og retningslinjer for hvordan partene skal jobbe for budene sikkerhet og arbeidsmiljø
LES OGSÅ: Foodora-arbeiderne vant tariffavtale — slik vinner DU på rosastreiken
Avtalen vil gjelde for om lag 2000 sykkel- og mopedbud i Sverige.
Leder i Transportarbetareförbundet, Tommy Wreeth, sier til Aftonbladet at avtalen er historisk innafor plattform-/gigøkonomien hvor arbeidernes rettigheter generelt sett står svakt.
— Dette viser at det går an å regulere plattformbedrifter. Dette gjelder imidlertid bare Foodora som ansetter budene, og det gjør ikke de andre gigselskapene. Derfor sier jeg at det er et bra første steg.
Wreeth mener tariffavtalen er banebrytende, ikke bare for Sverige, men for hele Europa.
I Norge vant sykkelbudene til Foodora fram med sitt krav om tariffavtale i 2019 etter den såkalte rosastreiken, etter arbeidernes rosa uniformer.