Endringen fra NSB til Vy er en forberedelse på jernbanepakke IV — en privatiseringsplan som EU trer ned over hodet på Norge.

I dag skifter NSB navn til Vy. I løpet av året skal Stortinget behandle EUs jernbanepakke IV – med tanke på at den skal føres inn i EØS-avtalen. Jeg ser på dette navneskiftet som en EU-tilpasning (tilrettelegging for privatisering). Om så skjer at Stortinget vedtar Jernbanepakke IV, vil EU for all fremtid få full kontroll med jernbanen i Norge, og hvor norske myndigheter og politikere parkeres på sidelinjen.

Når noe skal ødelegges, er første bud å ta vekk identiteten. Den identiteten som skaper lojalitetsfølelse og samhold først og fremst blant ansatte, men også brukerne. Det vet jernbanefolk alt om – etter at det gode gamle vingehjulet (logo) til NSB ble skiftet ut.

LES OGSÅ: Vy til 280 mill. — en kostbar spøk for oss, en gavepakke til de rike

Det vet konsernsjef i NSB (Vy), Geir Isaksen, alt om. Geir Isaksen har bakgrunn som konsernsjef i Cermaq Group ASA. Et selskap som ble skilt ut fra Statens kornforretning, og senere solgt til det det japanske selskapet Mitsubishi Corporation for 8,8 milliarder kroner. Salget ble gjennomført av statsråd Monica Mæland (H) og Fremskrittspartiet-/ Høyre-regjeringen. Med en av regjeringens privatiseringskonsernsjefer, Geir Isaksen, ligger lojaliteten til regjeringen foran hensynet til det norske folket og staten.

NSB – det er (var) staten. Det er mitt og ditt selskap. Det er symbolet på at selskapet er «norsk», at det er «staten» som eier selskapet, og at selskapet er forbundet med jernbanedrift.

For Geir Isaksen, Fremskrittspartiet-, Høyre-, Venstre- og Kristelig Folkeparti-regjeringen, og EU, handler alt om å bli kvitt begrepet «staten» – slik at folket skal miste eierfølelsen til NSB. Til blant annet dette formålet får Geir Isaksen en årslønn på 5,4 millioner av statsråden for å gjøre, og får i tillegg bruke nærmere 300 millioner kroner på å skifte logo. 300 000 000 kroner av skattebetalernes penger.

Ikke engang det EU-vennlige nabolandet Sverige gjør noe så dumt som å skifte navnet på sitt selskap Statens Järnväger.

LES OGSÅ av Jørund Hassel: Ofrer NHO lov og helse for å verne om velferdsprofitørenes fortjenester?

Saken viser at NSB må få et annet styre. Sittende styre holder rett og slett ikke mål, som kan få seg til å foreslå noe slikt!

Nå skal jernbanekunder få lov til å bli befordret med Vy. «Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha fremtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter», opplyser NSB.

Da kan vi med Vy sikkert forvente oss slutt på ståplasser, 100% regularitet, flunkende nyrenoverte togsett med den beste komfort, flere avganger, rimeligere reiser, togservering ved sitteplassene, økt bemanning og forbedret service? For Vy skal vel leve opp til navnet de har valgt?

Nå er det vel slik at statsråden – Jon Georg Dale (Fremskrittspartiet) – det vil si NSBs generalforsamling, som har det siste ordet vedrørende dette navnevalget. Men siden Fremskrittspartiet er landets mest EU- og EØS-vennlige parti, og har som formål å selge Norge til private/utlandet på billigsalg, er utsiktene mørke. (Vi husker jo eksempelvis hvordan Fremskrittspartiet ville selge all oljen i Nordsjøen til USA for den latterlige lave sum av 10 milliarder kroner i sin tid). Fremskrittspartiet eier ikke respekt for fellesskapets verdier og eiendeler.

Høyres Linda Cathrine Hofstad Helleland sa det med rene ord: Fremskrittspartiet-/ Høyre-regjeringens viktigste ambisjon er «å klemme så mye tannkrem ut av tuben at det ikke lar seg gjøre å putte den tilbake». Direkte oversatt betyr det å ødelegge Norge og den norske velferdsstaten så mye at det ikke lar seg gjøre å rette opp igjen senere.

Trist at flertallet av det norske folket vil ha disse samfunnssabotørene til å styre landet!

Jørund Hassel er pensjonist og har tidligere jobbet i NSB. Han har hatt ulike tillitsverv i Norsk Jernbaneforbund og som distriktssekretær i LO Stat.