Foto: Mark Warner

I Brussel må man nå ha lisens og taklys for å tilby drosjetjenester. Det betyr at Uber ikke lenger kan kjøre i den belgiske hovedstaden og byen taxisjåfører kan inkassere en seier.

Av Joakim Møllersen

En belgisk domstol har bestemt at for å kunne ta betalt for å drive individuell passasjertransport i Brussel må man ha en taxilisens og et lysende taxiskilt på taket. Ifølge Europa Press gjør det at dommen i praksis forbyr Uber fra byen som er både Belgia og EUs hovedstad.

I 2015 gjorde en annen dom at tjenesten UberPop blei bannlyst fra Brussel og nå ser det altså ut til at hele selskapet er historie i byen i Belgias hjerte. Uber vil få 10.000 euro i bot for hver ulovlige tur de tar og selskapet har ifølge rapporter ennå ikke kommentert saken.

LES OGSÅ: Drosjesjåfør — yrket der du kan tape penger på å jobbe

Uber er en av de fremste selskapene innafor den såkalte plattformøkonomien. Uber registrerer sjåfører, formidler kontakt mellom dem og passasjerene og tar en kommisjon på turene. Sjåførene er ikke forsikret, får ikke sykepenger eller pensjonspenger, de betaler sjøl for bilene og eventuelle skader på dem. Selskapets vekst har skapt protester i hele verden både fra taxisjåfører og taxiselskaper.

I USA har Ubers egne sjåfører protestert med krav om å bli fast ansatte. I Spania har taxisjåfører gjentatte ganger blokkert trafikk i flere byer med egne kjøretøyer da de mener Uber og Cabifys framferd undergraver deres virksomhet og gjør det umulig for dem å brødfø seg og sine familier ved å kjøre drosje. Dette har også funnet sted i Brussel. Også i Norge har Uber blitt tatt til retten og tapt. Dette har gjort at UberPop, deres viktigste og største tjeneste, ikke er å finne i Norge.

Blant landene hvor Uber er forbudt er Bulgaria, Ungarn, Danmark, Italia i tillegg til flere byer, delstater og regioner som Northern Territory i Australia, Vancouver i Canada og Austin i USA.

Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på rp@marx,su.