Sentrale FrP-politikere lovte at bompenger skulle utraderes og veier skulle finansieres på andre måter. Nå er det 227 bomstasjoner i Norge og det blei betalt 10,7 milliarder i bompenger i 2017.

Av Joakim Møllersen

4300 kroner betalte Norges 2,5 millioner bilister i gjennomsnitt i bompenger i 2017, eller til sammen 10,7 milliarder kroner. Det skriver medlemsbladet til Norsk Automobilforbund, Motor. Bompengene rammer svært skeivt hvor noen betaler langt mer mens andre ikke betaler noe.

Dette er opp fra 9,8 milliarder i fjor og om lag dobbelt så mye som man betalte på midten av 2000-tallet, ifølge magasinets beregninger og tall de har hentet inn fra Vegdirektoratet. Også 2016 var et rekordår når det kom til innkreving av bompenger.

LES OGSÅ: Da Siv Jensen mente det var like ille å knytte Anders Behring Breivik til FrP som terroren på Utøya

— Gratis med FrP i regjering
For ett år siden meldte ABC Nyheter det er 230 bomstasjoner i Norge, 60 flere enn da Høyre og FrP tok plass i regjeringskontorene. Tallet er nå 227.

Utviklinga er stikk i strid med hva Fremskrittspartiets lovnader mens de var i opposisjon.

I 2009 lovte Siv Jensen foran jublende motorsykkelentusiaster at «hvis vi får regjeringsmakt til høsten, skal vi henge opp følgende skilt på alle bomstasjoner: bomstasjoner er gratis så lenge FrP sitter i regjering». Det blei ikke regjeringsmakt i 2009, men løftet blei like fult gjentatt av den nåværende finansministeren i 2013. I mellomtida hadde FrPs ordførerkandidat i Grenland satt opp falske og ulovlige bompengeskilt for å markere sin motstand i 2011.

LES OGSÅ: Ville kaste ut og stenge grensene for romfolk — holdt tale på holocaustdagen

— Handler om politisk vilje
Under innspurten av valgkampen i 2013 slo Bård Hoksrud fast at «vi skal få slutt på dette flåeriet». Han understreket at det «handler om politisk vilje». Hoksrud stilte til og med et bompengeultimatum til Høyre, noe partiet har til gode å følge opp etter fire og et halvt år i regjering.

Nåværende fiskeriminister Per Sandberg slo fulgte opp sin partikollega og mente at en storstilt veiutbygging ville være fullt mulig uten bompenger. «Bompenger avgjøres ikke lokalt. Høyre har stått sammen med regjeringen om samtlige bompenger», hevdet Sandberg.

Fire år seinere var bompengene i Norge økt og Siv Jensen gikk tilbake på tidligere løfter om å fjerne avgiften. Nå ville hun bare redusere den, noe hun eller samferdselsminister Ketil Sovik-Olsen heller ikke har innfridd.

De gjentatte løftebruddene og bomrekordene har fått enkelte til å spørre om FrP har notert seg for en ny toppnotering, norsk rekord i løftebrudd.

Flere av bomstasjonene bestemmes lokalt, blant annet er det prosjektert 56 nye i Oslo, indre by innen utgangen av 2019.

Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på rp@marx,su.

4 svar på “FrP lovet bompengefritt Norge – nå setter de en 10 milliarders bomrekord”

  1. Godt at de andre partiene holdt løfte sitt da. Stø kurs for flere bomveier?. Så flertallet på Stortinget for flere bommer er ikke truet, så de som stemmer på de partiene er sikkert fornøyd med utviklingen.

    1. Bompengelandet er helt fulltreff for mange velgere.
      Bompengepartiene treffer flere og flere velgere med sitt budskap.
      Den gangen jeg var ung var det ikke oljeinntekter, og de få bomveiene var skogsveier eller lignende. Kanskje fergestrekninger bør regnes som bomveier?
      Det var en del slike strekninger en gang.

  2. Er vel ikke noe verre enn at SV skulle gjerne fattigdommen med et pennestrøk, så økte den faktisk.

  3. Hvordan kan Frp gjøre noe med bompengene når de hele tiden blir nedstemt. I regjeringen er Høyre omtrent dobbelt så stort som dem og de to mikropartiene er for bompenger

Kommentarer er stengt.