Lei av mannsdominerte filmer med kvinner kun som objekter for pynt og begjær? Her er ti strålende filmer hvor det er damene som står for drepinga.

Den såkalte Bechdel-testen er oppkalt etter tegneserieskaperen Alison Bechdel. I en stripe i serien Dykes to Watch Out For, lanserte hun ideen som en spøkefull kritikk av en mannsdominert filmindustri. For å klare testen må en film eller et annet narrativ, 1) ha med minst to kvinner, som 2) snakker med hverandre, om 3) noe annet enn en mann (Garber, 2015). Dette er selvsagt et veldig enkelt kriterium, som kan kritiseres, men det retter oppmerksomheten mot noe viktig. En undersøkelse fra 2015 fant at av 4,370 snakkende eller navngitte roller i årets mest sette filmer var 68.6% menn og 31.4% kvinner. 92.5% av filmene hadde mannlige regissører (Shoard, 2016).

LES OGSÅ: Ti filmer om makt og medias mørkemenn 

Tendensen Laura Mulvey kritiserte i essayet «Visual Pleasure and Narrative Cinema» (1975) er fortsatt tydelig i mainstreamfilmer: kvinner er tilstede som begjærsobjekter, som riktignok kan drive handlingen fremover, men som ikke er de som agerer. Filmene i denne listen er unntak i så måte. Siden østasiatisk film er så sterkt representert med gode filmer i kampsportgenren, fortjener disse en egen liste. Listen er sortert etter år, og den er ikke ment å utgjøre noen endelig eller autoritativ kanon. Andre severdige filmer som Red Cliff (2008-9) og Dragon (2011) er ikke tatt med her, siden de ikke tilfredsstiller dette kriteriet: kvinner som utøver kampsport i ledende roller.

Lady Snowblood (Japan, 1973)
I 1874 føder Sayo en datter i et kvinnefengsel. Hun gir henne navnet Yuki etter snøen utenfor. Hun forteller de andre innsatte som har hjulpet til med fødselen om hvordan mannen hennes Tora og sønnen Shiro ble drept av fire forbrytere, og hun selv ble voldtatt. Hun lyktes i å drepe han som hadde tatt henne til fange, men hun ble arrestert og satt i fengsel på livstid. Hun forførte en fengselsvakt for å få Yuki, og ber om at barnet skal oppdras til å hevne seg på de tre gjenlevende forbryterne. Barnet Yuki gjennomgår hardtrening i kampsport for å bli morens inkarnerte vrede. Under navnet Shurayuki-hime møter vi den 20-årige Yuki som sperrer veien for en gruppe menn med en rickshaw og dreper dem og lederen deres med et sverd hun bærer skjult i en paraply. Hun finner Takemura Banzō, som er blitt alkoholisert og med spillegjeld. Hun fører ham til stranden og dreper ham der etter å ha fortalt ham hvem hun er. Den siste av de tre ser ut til å ha dødd i et skipsforlis tre år tidligere. Denne filmen var en viktig inspirasjon for Tarantinos Kill Bill (2003/4).

Regi: Toshiya Fujita. I hovedrollene: Meiko Kaji, Toshio Kurosawa, Masaaki Daimon, Miyoko Akaza.

Crouching Tiger, Hidden Dragon (Taiwan/ Kina/ Hong Kong/ USA, 2000)
Handlingen finner sted i Qing-dynastiet i 1778. Li Mu Bai er svært dyktig med sverdet, og Yu Shu Lien er en kvinnelig kriger og livvakt. Når hennes forlovede, som også er hans beste venn dør, styrkes deres følelser for hverandre. De gjenforenes idet Mu Bai, som har valgt å legge krigerlivet på hyllen, ber Shu Lien gi hans sverd «Grønn Skjebne» til deres felles venn i Beijing. Mange år tidligere ble Mu Bais mester myrdet av Jadereven, en kvinne som ville lære seg Wudang-kampferdigheter. På besøk hos vennen Sir Te blir Shu Lien også kjent med Jen Yu, en rik guvernørs datter. En maskert tyv sniker seg en kveld inn og stjeler sverdet. Mu Bai and Shu Lien sporer tyven, og oppdager at Jadereven i mange år har utgitt seg for å være Jens guvernante.

Regi: Ang Lee. I hovedrollene: Chow Yun-fat, Michelle Yeoh, Zhang Ziyi, Chang Chen.

Hero (Kina, 2002)
I det gamle Kina, da statene kriget seg imellom, ankommer Navnløs Qin-hovedstaden for å møte kongen av Qin. Kongen har overlevd et drapsforsøk iverksatt av morderne Lang Himmel, Flyvende Snø og Brukket Sverd. Etter dette har han strenge sikkerhetstiltak, ingen besøkende får komme nærmere enn 100 skritt fra kongen. Navnløs hevder at han har drept de tre morderne og viser kongen våpnene deres. Kongen lar ham etter dette fortelle sin historie fra ti skritts avstand. Navnløs forteller om hvordan han drepte Lang Himmel, før han reiste for å møte paret Flyvende Snø og Brukket Sverd. Disse har søkt tilflukt i en kalligrafiskole. Hovedpersonen sier til Sverd at han har kommet for å bestille en kalligrafirull med tegnet for «sverd», for i all hemmelighet å lære Sverds teknikk gjennom hans kalligrafi. Han oppdager at elskerne Snø og Sverd gradvis har glidd fra hverandre. Kongen lytter til Navnløs’ versjon av historien og gir ham sin alternative fortelling om hendelsesforløpet.

Regi: Zhang Yimou. I hovedrollene: Jet Li, Tony Leung, Maggie Cheung, Chen Daoming, Zhang Ziyi, Donnie Yen.

Azumi (Japan, 2003)
Historien er basert på en manga-serie. Azumi blir funnet som liten jente knelende ved liket av sin mor. Gessai oppdrar henne, lærer henne kampsport, sverdkamp og drap. Hu blir opplært som del av en morderbande for å drepe Toyotomi Hideyoshis tre allierte: Nagamasa Asano, Kiyomasa Kato og Masayuki Sanada, for å forhindre et utbrudd av borgerkrig. Azumi og hennes unge kamerater vet ikke ennå noe om hva misjonen de skal utføre innebærer. Mesteren beordrer dem til å dele seg inn i par og kjempe til døden med sin beste venn. Azumi tvinges til å drepe kameraten Nachi. Konflikter oppstår.

Regi: Ryuhei Kitamura. I hovedrollene: Aya Ueto, Yoshio Harada, Aya Okamoto, Kazuki Kitamura.

House of Flying Daggers (Kina/Hong Kong, 2004)
Mens Tang-dynastiet er i ferd å forfalle, i år 859, dannes det en rekke opprørsgrupper. Den største av disse er De Flyvende Dolkers Hus, som kjemper mot den korrupte regjeringens undertrykkelse. Medlemmene stjeler fra de rike og gir til de fattige, og får støtte fra lokalbefolkningen. To politimenn beordres til å drepe lederen for gruppen innen ti dager, skjønt ingen vet hvem denne lederen er. Den ene av dem, Leo, arresterer en blind danser, Mei, som han mistenker er den tidligere lederens datter. Den andre av de to, Jin, later som han sympatiserer med opprørerne, bryter seg inn i fengslet og setter Mei fri. På vei til De Flyvende Dolkers hovedkvarter, forfølges de av Leo, som har med seg forsterkninger. De to forelsker seg i hverandre.

Regi: Zhang Yimou. I hovedrollene: Andy Lau, Zhang Ziyi, Takeshi Kaneshiro.

LES OGSÅ: Ti filmer om ondskap 

Legend of the Shadowless Sword (Sør-Korea, 2005)
Etter at Sanggyeong, hovedstaden i Balhae, har falt i år 926 sender Dongdan-kongedømmet Dreperblad-hæren for å finne det siste gjenlevende medlemmet av Balhae-kongefamilien, prins Jeong-hyun, som lever i eksil, for å forhindre at Balhae gjenoppbygges. Samtidig sender statsminister Lim Sun-ji den dyktige krigersken Yeon So-ha for å finne prinsen og bringe ham i sikkerhet. Imidlertid er Jeong-hyun bitter over sin eksiltilværelse og nøler med å kjempe for tronen. Vi følger So-ha og Jeong-hyuns reise og kamper.

Regi: Kim Young-jun. I hovedrollene: Lee Seo-jin, Yoon So-yi, Shin Hyun-joon.


Ichi
(Japan, 2008)
Ichi ble født blind, men hun står ikke tilbake for seende når det gjelder sverdkamp. Zatoichi reddet henne som liten og lot henne bli oppdratt av en gruppe blinde. Han gav henne en liten bjelle til minne om ham og lærte henne kampteknikker i all hemmelighet. Etter å ha blitt kastet ut av huset hun vokste opp i er hun på reise for å finne Zatoichi. Hun blir venner med den reisende samuraien Toma Fujihira. Han forteller henne at han reddet henne fra noen banditter, når det i virkeligheten var hun som reddet dem begge ved å drepe bandittene. De reiser til en by ledet av Shirakawa, en Yakuza-familie som blir plaget og herjet med av Banki-to-gruppen. Gruppen er ledet av Banki, en ond mann med et vansiret ansikt, som er dyktig med sverdet. Ichi blir venner med gutten Kotaro, som bor sammen med sin alkoholiserte far. Det kommer til kamper med Banki-to-gruppen.

Regi: Fumihiko Sori. I hovedrollene: Takao Osawa, Haruka Ayase, Shido Nakamura, Yosuke Kubozuka.

Chocolate (Thailand, 2008)
Hovedpersonen Zen er Zins autistiske datter med Masashi, en Yakusa-boss. Zin var tidligere sammen med gangsteren Nr. 8, som hun har flyktet fra. Bosatt i et hus de deler med en Muay Thai-kickboksingskole, blir Zen oppslukt av kampsport fra en ung alder. Hun lærer ved å etterligne skolens elever Bruce Lee- og Tony Jaa-filmer hun ser på TV. Hun har suverene reflekser. Moren Zin tar til seg en liten gutt, Moom, som hun finner plaget på gaten. Hun får kreft og har ikke penger til å betale for behandlingen. Zen og Moom prøver å skaffe penger ved å opptre på gaten i et nummer der folk kaster baller mot Zen, men pengene strekker ikke til. En dag finner Moom en liste med skyldnere i en notisbok fra da Zin var pengeutlåner under Nr. 8. Zen og Moom bestemmer seg for å innkreve gjelden. Dette fører til voldelige konfrontasjoner der Zen får bruk for kampsportferdighetene sine i møte med flere gjenger og senere Nr. 8.

Regi: Prachya Pinkaew. I hovedrollene: Yanin Vismitananda, Hiroshi Abe, Pongpat Wachirabunjong.

Reign of Assassins (Kina/ Hong Kong/ Taiwan, 2010)
Handlingen finner sted under Ming-dynastiet i Kina. Ifølge en legende har de mumifiserte levningene etter buddhistmunken Bodhi magiske egenskaper. Mørk Sten-banden myrder statsminister Zhang og hans sønn Renfeng, som har halvparten av levningene. Filmens hovedperson Duskregn, den dyktigte morderen i banden, stjeler levningene og flykter. Hun møter munken Visdom, som er dreven i kampsport og viser Duskregn at det er fire fatale svakheter ved hennes sverdteknikk. Etter tre måneder faller han for hennes hånd, et dødsfall som er ment å opplyse henne. Tynget av sorg og skyld, bestemmer hun seg for å legge livet som morder bak seg. Hun oppsøker en kirurg og endrer utseendet sitt, tar navnet Zeng Jing og begynner som klesselger. Så møter hun budet Ah-sheng og gifter seg med ham. Men banden fra fortiden oppsøker henne.

Regi: Su Chao-pin/ John Woo. I hovedrollene: Michelle Yeoh, Jung Woo-sung, Wang Xueqi.

LES OGSÅ: Ti filmer om overvåkning

The Sorcerer and the White Snake (Kina Hong/ Kong, 2011)
Dette er en eventyrlig historie, basert på en gammel kinesisk legende. Høyt oppe i et fjell treffer vi to kvinnelige slangedemoner, Qingqing og Susu, som leker og tuller seg imellom, da de oppdager en medisinmann, Xu Xian, som samler urter ved foten av fjellet. Den lekne Qingqing skremmer ham, slik at han faller ned i sjøen under. Den mildere Susu antar menneskelig form, kysser Xu Xian, og redder livet hans ved dette. Etter hvert gifter Susu og Xu Xian seg, men komplikasjoner og kamper oppstår, siden demonjegerne Abbed Fahai og assistenten Neng Ren er ute etter Susu. En flaggermusdemon inngår i en parallell kjærlighetshistorie.

Regi: Ching Siu-tung. I hovedrollene: Jet Li, Eva Huang, Raymond Lam, Charlene Choi.

 

Kilder
Garber, M. (2015). «Call It the ‘Bechdel-Wallace Test’» The Atlantic, 25. august. https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2015/08/call-it-the-bechdel-wallace-test/402259/

Mulvey, L. (1975). «Visual Pleasure and Narrative Cinema» i Visual and other Pleasures (2. utg., 2009), Houndmills, Basingstoke, Hampshire England New York: Palgrave Macmillan.

Shoard, C. (2016). «Women in film still speak less and strip more, study finds», The Guardian, 7. sept. https://www.theguardian.com/film/2016/sep/07/women-film-diversity-progress-study

Lene Auestad er Dr. i filosofi fra Etikkprogrammet, UiO, forfatter, oversetter, leder den internasjonale konferanseserien Psychoanalysis and Politics.