Det virker som Frp/Høyre-regjeringen med samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen (Frp) gjør alt for at billig arbeidskraft skal overta for norske arbeidsplasser, godt forankret i EØS og Schengen-avtalen.

Fra nyttår 2015 har regjeringen åpnet for kabotasjekjøring. Det betyr at utenlandske sjåfører fritt kan komme til Norge og ta transportoppdrag.

I et forsøk på å glatte over regjeringens liberaliseringspolitikk til fordel for EU-land, skriver Ketil Solvik-Olsen på sin Facebook-side 3. februar: «Bedre konkurranseevne og tryggere arbeidsplass for norske sjåfører – det er jeg for». Han legger ved denne linken.

Det Ketil Solvik-Olsen ikke nevner er at ingen av landene fra Øst-Europa har underskrevet på denne avtalen. Og her ligger problemet! Hadde Solvik-Olsen vært «for bedre konkurranseevne og tryggere arbeidsplasser for norske sjåfører» – hadde han gjort noe med virksomhetene som driver med skatteplanlegging og ofte sosial dumping, registrert i Øst-Europa. Flere norske investorer har aksjer i selskaper som Vlantana, Girteka, Dinotrans med flere, alle er registrert i Øst-Europa. De samme selskapene operer øfte med asiatiske sjåfører som bor, jobber og sover i bilene sine – og som operer fra svenskegrensen inn i Norge. Disse utgjør etter min mening en sikkerhetsrisiko langs norsk veier i den forstand at hvile- og rekreasjonsforordningene er for dårlige.

Asiatisk arbeidskraft blir erstattet med østeuropeisk arbeidskraft fordi sistnevnte etter hvert er blitt for dyre. Transportmagasinet skrev om at disse sjåførene jobbet for 5 500 kroner per måned for et par år siden. Disse lønningene skal norske sjåfører konkurrere mot.

LES OGSÅ: Beklagelse av tariffknusing holder ikke, Støre. Du må gjøre noe!

Kjøre- og hviletidsbestemmelsene presses
Dette presser både norske og utenlandske selskaper på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Bare på Østlandet fikk 8 300 kjøreforbud i fjor – av det beskjedne antallet som bli kontrollert.

I tillegg synes det å være omfattende juks innen deler av bransjen. Det handler trolig om underbetalte sjåfører som prøver å kompensere for den dårlige betalingen.

Av trafikksikkhetshensyn, og for å unngå sosial dumping, bør kabotasjekjøring generelt forbys. Det er den kampen Ketil Solvik-Olsen bør ta seg av,  istedenfor å spre «alternative fakta/fake news» om hvor fortreffelig regjerings politikk er. Kravet om tiltak mot lovlig og ulovlig kabotasjekjøring er ikke nytt for Fremskrittspartiet-/ Høyre-regjeringen.

LES OGSÅ: Undergraver Fremskrittspartiet tilliten til demokratiet?

Solvik-Olsen som demokratisk problem
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen utgjør et demokratisk problem. Han bruker – i kraft av sin statsrådsstilling sin Facebook-side til å spre «alternative fakta/fake news» – spesielt mot opposisjonspartiene, slik som nevnt ovenfor. Opplysninger som han ber sin «menighet» spre (dele) videre på sosiale medier. Samtidig stenger Solvik-Olsen personer ute som kommer med – for ham og Fremskrittspartiet – ufordelaktige korrigerende ytringer. Det er altså ikke mulig å kunne kommentere og korrigere hans uriktige ytringer og halvsannheter.

Man må kunne forvente at en statsråd går ut med balanserte faktaopplysninger – og opptrer som en statsråd for hele befolkningen – ikke som en statsråd med uredelige opplysninger. Åpenbart i den hensikt å skaffe Fremskrittspartiet flere velgere. Denne form for opptreden fra Ketil Solvik-Olsen mener jeg er et demokratisk problem.

Jørund Hassel er pensjonist og har tidligere jobbet i NSB. Han har hatt ulike tillitsverv i Norsk Jernbaneforbund og som distriktssekretær i LO Stat.

3 svar på “Ketil Solvik-Olsen og sosial dumping i transportbransjen”

  1. Nå er det vel Jørund Hassel selv som driver med fake news her siden han skriver dette:

    Fra nyttår 2017 har regjeringen åpnet for kabotasjekjøring.

    Dette er en sak fra februar 2015, den er altså 2 år gammel, og nei, det har ikke skjedd noen rasering av transportbransjen på disse to årene.

    1. En trykkfeil som er rettet opp i etter forfatterens ønske.

Kommentarer er stengt.