Multinasjonale selskaper samler inn enorme mengder personopplysninger og bruker dem til å innskrenke selvbestemmelsesretten vår.
Det er ikke lenger noen hemmelighet at store selskaper samler inn data om alt du gjør på internett. Facebook og Google sitter på enorme mengder informasjon om alle som bruker tjenestene deres, og de vet sannsynligvis mer om deg og dine mønstre enn du gjør selv. De bygger opp en profil på deg, om hvilke nettsteder du besøker, hvilke lenker du klikker på, og hvor lenge du blir på dem. De vet hva du er interessert i, og hvor interessert du er i det. Hvis du forteller dem det, som mange gjør, vet de også om en sak gjør deg glad eller trist, om du liker den eller om den gjør deg sint.
LES OGSÅ: Amerikansk etterretning truer internett som vi kjenner det
Forvrengt bilde av virkeligheten
De bruker denne enormt detaljerte profilen til å finne ut akkurat hva de skal vise deg, enten det er nyhetssaker eller annonser, for hver gang du klikker deg inn på en lenke du blir vist tjener de penger på deg. Det er derfor jeg, studenten med de skeive tennene, vet nøyaktig hvilke tannklinikker i Oslo som har de beste studentrabattene. Det er derfor jeg en bakfull søndagsmorgen vet nøyaktig hvilke restauranter som kjører maten hjem til meg. Det er derfor jeg, venstrevridd og politisk interessert, var sikker på at Bernie Sanders skulle vinne nominasjonen. Det er derfor jeg, ganske skuffet men også litt lettet, var overbevist om Hillary Clinton skulle vinne presidentvalget.
En av de største praktiske konsekvensene av denne enorme datainnsamlingen og bruken av personopplysninger som handelsvare har blitt spesielt tydelig i kjølvannet av det amerikanske valget. Andre har skrevet bedre om den sjokkerende Trump-seieren og hvorfor den egentlig ikke var så sjokkerende, men jeg vil påpeke at vårt forvrengte bilde av virkeligheten i svært liten grad er selvforskyldt.
LES OGSÅ: Snowden, servilitet og suverenitet
Næringslivets kontroll over livene våre
De aller fleste mennesker prøver til en viss grad å eksponere seg for andres meninger, selv om de kommer i konflikt med sine egne. Likevel klikket jeg heller «like» på artiklene som fortalte om Bernie Sanders sine svært lovende meningsmålinger. Så bet jeg i det sure eplet og klikket «like» på artiklene som sa at Hillary kom til å vinne valget. Jeg trodde ikke dette skulle føre til at det ble de eneste sakene som ble presentert til meg, bare fordi jeg viste det jeg trodde var en ørliten og ubetydelig preferanse. Det var ingen som fortalte meg at det var jeg selv som festet bindet foran øynene og stappet bomullsdottene i ørene, der jeg selv trodde jeg bare var en passiv tilskuer.
I tillegg til de helt klare praktiske konsekvensene av dette finnes det også enorme moralske implikasjoner av at vi som mennesker blir behandlet som handelsvarer. Personvern, beskyttelse av personopplysningene våre, er respekt for menneskers selvbestemmelsesrett og autonomi. Personvern er vår måte å si at det finnes områder hvor markedet ikke kan bestemme, og at det finnes viktigere mål enn profitt. Personvern er en menneskerett som lider av mangel på regulering og møter stor motstand fra enormt sterke og innflytelsesrike krefter: multinasjonale selskap med profitt som sitt eneste mål. Kampen mot denne nye handelsvaren, våre personopplysninger, er kampen mot det private næringsliv sin økende makt over livene våre.
LES OGSÅ: Paranoid med android
Venstresidens kamp
Det er ingen grunn til å tro at de borgerlige vil prioritere folket over sine viktigste allierte i næringslivet, så dette er venstresidens kamp å kjempe. Det første skrittet vi må ta, det som akkurat nå er viktigst av alt, er at vi alle innser at det finnes enorme krefter der ute som bruker oss som valuta. Vi må kjempe de kampene vi kan. Vi trenger ikke slette Facebook-kontoene våre, bare skru litt på personverninstillingene. La være å koble Spotify-kontoene våre til Facebook-kontoene bare for å spare et par minutter per innlogging. Skru av målrettede annonser der det er mulig. Bruk to minutter på å søke på navnet til appen du vurderer å laste ned pluss ordet «personvern» før du tester den ut, så kan du gjøre et litt mer informert valg. Det er nesten alltid noen som har gjort drittarbeidet for deg, og slitt seg gjennom brukervilkårene, som bevisst er skrevet for å være uforståelige, for å kunne fortelle deg hva som egentlig står der. Vil du bytte bort personopplysningene dine mot gratistjenester er det et personlig valg som er helt greit å ta, men vit at du tar et valg, og at den gamle klisjéen om at ingenting er gratis faktisk stemmer.
vis du byr dei så mye om pensjonsvern vofor har du dit fulle navn på artikleren
daniel svar mei