La oss bygge en skole basert på mestring og lystbetont læring, ikke målemani og prestasjonspress.
Jeg vil avskaffe lekser. Og prøver. Og karakterer. Jeg vil ha mer lysbetont læring med fokus på individuell mestring og utvikling. Jeg ønsker å fjerne fokuset fra tall. Og rette fokus mot matnyttige aktiviteter som gir livslang lærdom.
LES OGSÅ: Fra et borgerlig skolys til nesten drop-out: om fraværsgrensa i videregående skole
1) Karakterer gjør at elever nipugger, og mister fokus på livslang læring.
2) Karakterer motiverer til juks.
3) Tall sier ingenting om personlige egenskaper eller innsatsen til elevene.
4) Karakterer skaper stress og prestasjonspress, og er med på å bidra til utmattede barn og unge.
5) Dårlige karakterer bekrefter bare et dårlig selvbilde, og blir en del av persons identitet; ” Jeg kan ikke matte”.
6) Karakterer forhindrer elevenes muligheter for frie valg i voksenlivet; gjennom at videre utdanningsmuligheter snevres inn.
7) Vi oppdrar barna våre fra de er små til en lærdom om at tallene rår.
8) Lærerne må bruke ressurser på å rette prøver, sette karakterer og forberede eksamen. Dyrebar tid som heller burde bli brukt på å følge opp den enkelte elev.
9) Eksamenskarakterer tar ikke høyde for enkeltmennesket i en eksamenssituasjon; med nervøsitet, jernteppe og konsentrasjonsvansker.
10) Eksamen trekker bare frem noen få deler av et stort pensum.