Tirsdag mobiliserte fagbevegelsen i Kristiansand på kort varsel for å stanse et framstøt for privatisering av kommunens havn. Det ga umiddelbar uttelling og en etterlengtet seier for bryggesjauerne.

Av Halvor Fjermeros

En av norgeshistoriens lengste arbeidskonflikter utspiller seg nå i flere norske havner. I Oslo, Drammen og Tromsø er det streik. Tirsdag 15. mars kom også konflikten til Kristiansand. Det vil si: En måned tidligere hadde et forslag om å tildele rederiet Nor Lines en eksklusiv rett til lasting og lossing av egne skip blitt lagt fram i havnestyret, men saken var unntatt offentlighet, og følgelig ukjent. Først i forrige uke ble det kjent havnedirektøren gikk i spissen for å undergrave laste- og lossearbeidernes rettigheter i forbindelse med en stor utbygging av havna i området Kongsgård/Vige.

Norsk transportarbeiderforbund (NTF) sentralt og lokalt reagerte omgående. Fellesforbundets årsmøte i Agder Fagforening sist fredag vedtok en støtteerklæring på strak arm. Andre klubber og foreninger fulgte opp. En vellykket mobilisering av 120-130 støttespillere for bryggesjauerne med faner og flagg omkranset inngangen til havneadministrasjonen i det havnestyrets medlemmer entret møtelokalene. Det ble holdt appeller på løpende bånd, fra Rogalands transportarbeiderforening og LO i Agder, fra SV og Rødt, fra Norsk transportarbeiderforbunds nestleder Terje Fenn Samuelsen og lederen for Kristiansands havnearbeidere. Gjennomgangsmelodien var at dette var et forsøk på innføring av sosial dumpimg i en offentlig eid og drevet havn, iscenesatt av havnedirektøren og havnestyrets leder fra ordførerpartiet Høyre.

12829435_1219375484758949_3273395902195322674_o

Truet med aksjoner og blokade
Konflikten gjelder, som i andre norske byer, havnearbeidernes rett til tariffavtaler. Registrerte havnearbeidere har fortrinnsrett til laste- og lossearbeid i europeiske havner, hjemlet i ILO-konvensjon 137, ratifisert av Norge i 1974. Den har til hensikt å sikre anstendige lønns- og arbeidsforhold i havnene. I Norge er havnearbeiderne organisert i lokale havnekontorer, og disse kontorene har eksklusiv rett til alt havnearbeid i havna. De siste årene har norske havner blitt utsatt for et stort press for økt produktivitet og tilpasning til det «moderne» og liberaliserte arbeidsliv. Det er nettopp dette som ligger bak framstøtet i Kristiansand, nedfelt i en ny havneplan som er full av honnørord om samarbeid og samordning og skaping av nye arbeidsplasser, men som ikke nevner de eksisterende arbeidsplasser eller egne havnearbeidere med ett ord.

I Fædrelandsvennens oppslag om saken onsdag denne uka lyder ingressen: «Havnearbeiderne truet med aksjoner og blokade hvis Nor Lines fikk eksklusiv rett på et havneområde. Nå har havnestyret vedtatt at det ikke blir noen avtale.» Det ble i møtet advart om at dette kunne blitt begynnelsen på en uheldig utvikling a la det som har skjedd i Oslo med det tyrkiske selskapet Yilports inntreden.

I en kommentar til avisa supplerte NTF-nestleder Terje Fenn Samuelsen med følgende treffende lignelse: «Det vi mener ligger bak, er at selskapene ønsker å bruke sjøfolkene om bord på båtene for å gjøre det arbeidet vi gjør i dag. Det blir som om du skulle tatt deg av din gamle mor på gamlehjemmet fordi du likevel besøker henne så ofte.»

Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på rp@marx,su.

3 svar på “Seier for havnearbeiderne i sør”

  1. Ingen kommentarer betyr at folk går andre steder for informasjon, til frieord for eksempel.

    1. Eller det betyr at høyreekstreme nettroll ikke klarer å koble denne saken opp mot islam og innvandring.

      1. Ha ha, dette betyr jo at de venstreekstreme er i ferd med å tape oppslutning i folket, ha ha!
        Hvordan klarte du å kople islam og innvandring til manglende interesse for dette nettstedet forresten?

Kommentarer er stengt.