Foto: haljackey

Å bruke 40 milliarder på en vei som færre bilister skal bruke er forkastelig.

I et oppslag på NRK.no hevder Statens vegvesen at skyhøye bomavgifter skal være med på å redusere biltrafikken. Artikkelen viser hvordan en fordreid fremstilling av tall kan bidra til å gi det svaret man ønsker – bortsett fra at ønsket svar i denne sammenhengen fremstår som helt latterlig. Når man graver i fremstillingen så viser deg seg at det ikke blir færre biler enn i dag, det blir færre biler enn den antatte økningen man allerede har kalkulert med. Problemet er at man er nødt til å kutte i utslipp og forbruk fra dagens nivå. Det er ikke tilstrekkelig med kutt i utslippene i en hypotetisk fremtid.

Lavt nivå i debatter om grønn politikk

Mandagens artikkel fra NRK, som hevder at vi sparer penger og reduserer biltrafikken ved å bygge E18 til 40 milliarder kroner, illustrer nivået på den politiske debatten når det gjelder grønn politikk. Retorikken er inkonsistent og jeg er lei av at så mange av våre politikere får lov til å stå å lire av seg kompliserte usannheter. Jeg er lei av at det politiske språket i 2015 fortsatt er så utydelig at man kan tillate seg og påstå nær sagt hva som helst så lenge det er pakket godt nok inn i utydeligheter og digresjoner. Jeg etterlyser ansvarsetikk og integritet hos politikere og journalister.

LES OGSÅ: Klimatoppmøtet i Paris vil mislykkes selv på sine egne deprimerende svake premisser

40 milliarder på å vedlikeholde et destruktivt status quo er en dårlig ide

Bakenfor triksingen med tall som viser at større motorveier skal gi færre biler skjuler det seg et mer alvorlig spørsmål: Har ikke politikerne og partiene tatt innover seg at man ikke kan fortsette i den samme, gamle tralten når det gjelder miljøpolitikk? Situasjonen er så alvorlig at jeg blir uvel når mennesker tillater seg å fikle med fakta og fremme moralsk forkastelige uttalelser.

Løsningen på problemet ligger i å komme forbrukersamfunnet til livs og heller bruke de 40 mrd. kronene på miljøvennlig transport i Oslo og Akershus. Ikke i å bruke 40 milliarder på å bygge infrastruktur som vedlikeholder status quo og etterlater et stort stygt sår i landskapet.

LES OGSÅ: En grønn teknologisk revolusjon kan ikke redde miljøet

Også næringstrafikken taper på utbygging av E18

Hvordan yrkessjåførene skal kunne gjøre jobben sin effektivt er et av temaene som har kommet opp i debatter mellom Ketil Solvik-Olsen fra Frp og Rasmus Hansson fra MDG. Faktum er at yrkessjåførene får gjort jobbene sine endre bedre og får bedre fremkommelighet om f.eks MDGs forslag hadde blitt implementert. Det vil si å fortsatt ruste opp og vedlikeholde eksisterende veier, samt å bruke 1 av de 3 eksisterende filene på E18 til kollektivtransport slik at denne blir enda mer effektiv. Dette skaper et insentiv til å sette igjen bilen hjemme som vil gi mindre persontrafikk og mer rom for næringstrafikk. Dessuten er vel også poenget at vi må jobbe for å redusere/effektivisere næringstrafikken, ikke tilrettelegge for økt aktivitet? Politikerne snakker fremdeles som om fortsatt vekst på alle områder er et alternativ. Det er det ikke. Om alle mennesker i verden skulle ha samme forbruk som oss nordmenn så trenger vi intet mindre enn 3 jordkloder for å dekke ressursbehovet. Vi har ikke 3 jordkloder, så da må man slutte å stikke hodet i sanden som en struts, ta et dypt åndedrag og begynne å jobbe med en handlingsplan med utgangspunkt i realitetene. Det haster!

LES OGSÅ: Støre, Holm og MDG: kapitalisme redder ikke klima

 

Siw Christine Hauger driver eget foretak innen hud- og spaterapi. Medlem av Miljøpartiet de grønne.

2 svar på “H, Frp, V, Krf og AP vil bygge ny motorvei utenfor Oslo til 40 milliarder – Statens vegvesen trikser med analysene”

  1. «Hvordan yrkessjåførene skal kunne gjøre jobben sin effektivt er et av temaene som har kommet opp i debatter mellom Ketil Solvik-Olsen fra Frp og Rasmus Hansson fra MDG. Faktum er at yrkessjåførene får gjort jobbene sine endre bedre og får bedre fremkommelighet om f.eks MDGs forslag hadde blitt implementert. Det vil si å fortsatt ruste opp og vedlikeholde eksisterende veier, samt å bruke 1 av de 3 eksisterende filene på E18 til kollektivtransport slik at denne blir enda mer effektiv. »

    Flott! kom med tall som beviser denne paastanden!

  2. Det gjelder å bruke opp oljeformuen på varige verdier som gjør samfunnet mer effektivt i generasjoner fremover i stedenfor å brenne den av på forbruk i form av en gigantisk offentlig sektor over noen ti-år. Derfor er ny E18 et glimrende prosjekt.

Kommentarer er stengt.