Syklister forteller hva de synes om sykkelforholdene i Oslo. Byrådet har utviklet et forslag til en ny stor sykkelsatsning, men møter skepsis blant syklistene.
Av Ingrid Kvamme Fredriksen (tekst og foto)
Radikal Portal møtte noen av sykkelentusiastene i Oslo kjølvannet av byrådets lanseringa av forslag til en ny sykkelstrategi. Fredag var det Critical Mass-markering, hvor syklistene markerer at de ønsker en bedre by å leve og sykle i. Vi spurte dem hva de synes om sykkelsatsningen i Oslo.
1. Marit Halse
Sykkelsatnsingen til nå i Oslo er smått patetisk. Den er alt for lite sammenhengende. Det verste er i sentrum, der hvor det er skumlest å sykle. Vi bør begynne med bilfritt sentrum, og så ta det derfra. Vi bør gjøre det vanskelig og dyrt å kjøre privatbil, og satse på sammenhengende sykkelveier der folk sykler. Nå er det altfor bitvis, og ikke et godt utbygget sykkelveinett. Man må slå ned på bilister som tar seg til rette i sykkelfeltet. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har bannet over biler som har stått i sykkelfeltet. Vi må også få vekk gateparkeringen. Kort oppsummert: Prioriter sykkel foran bil, slipp frem syklene!
2. Leo Rygnestad
Den nye sykkelsatsningen i Oslo er for lite for seint. De har lovet å gjøre noe så lenge jeg har levd. Jeg er født og oppvokst i Oslo og politikerne har et troverdighetsproblem. Det har vært de samme som har sittet ved makten veldig lenge. Det er fint at de vil satse nå, men det holder ikke å male opp noen sykkelfelt. Det trengs ikke bare mer trygghet, men også mer fremkommelighet i byen. Man må ta tak i problemer for syklistene. Flere ganger har jeg tryna fordi sykkelen har satt seg fast i noe Veivesenet burde ha ordnet opp i. Men sats på sykkel, for all del!
3. Arvid Ari Mallaug.
Sykkelforholdene i Oslo er grusomme. Det er nesten ingen sykkelveier her. De sier at de skal forbedre veiene, men det er ikke noen satsning i sentrum, bare på noen veier utenfor. Noen veier er OK. Men i sentrum er det livsfarlig. Jeg har bodd i Amsterdam, en by som er tilrettelagt for sykkel. Sammenlignet med der er det kjempefarlig å sykle i Oslo. Men det er vel ikke så mye å gjøre med det. Man kan jo protestere.
4. Eirin Borge
Jeg setter pris på at de prøver nå. Men det fungerer ikke helt optimalt. Det er sykkelfelt noen steder, men ikke over alt. Der hvor det er, er det uoversiktelig. Bysykkelordningen er fin, men det skulle vært mulig å få oversikt over hvor det er fullt. Jeg har opplevd å sykle forbi fem steder for å finne et sted for å plassere sykkelen. Det er heller ikke noen som forteller en hvordan man skal sykle i Oslo. Jeg savner bevisstgjøring rundt dette. Det er spesielt utrygt der hvor det er trikk.
5. Pernille Hansen
Jeg synes at Guri Melby og sykkelprosjektet gjør mye bra. De har en annen fart en det jeg har sett før. De ser på store ting, som for eksempel min vei til jobben langs Ring 2, der det mangler sykkelvei. Det blir likevel klarere og klarere at skal du satse på sykkel, må du fjerne parkeringsplasser. I Korsgata der vi skal sykle i dag er det lov å sykle, men ikke plass. Det er skummelt, syklister sykler der, men bilistene vet ikke at vi kan være der. Man må fjerne parkeringsplasser i sentrum. Bydelene må på banen her. Grünerløkka har for eksempel ikke vedtatt beboerparkering – det vil si at det bare er beboerne som får parkere. Det er sykt at det skal være hundrevis av parkeringsplasser i sentrum. Man må være strengere på parkeringsplassene man har, og ta betalt for å parkere. At 40 prosent av parkeringshusene står tomme tyder på at vi kan fjerne noen parkeringsplasser. Vi må tvinge bilene inn i hus, så de ikke tar opp alles plass.
LES OGSÅ: Sykkel er navet i årets kommunevalg