Foto: Ben Schumin

Statsministeren lytter ikke til arbeiderne når reformer gjennomføres. — Jeg føler meg maktesløs og håpløs. Jeg føler ikke at dere politikere bryr dere om hva jeg mener om min egen arbeidsplass.

Kjære Erna.

For halvannet år siden begynte jeg å jobbe som konduktør i NSB. Da jeg begynte var jeg usikker på hva jeg gikk til, men etter bare få måneder ble det drømmejobben. Jeg gledet meg til å gå på jobb hver dag, og visste at jeg hadde jobb så lenge jeg ville fremover. Tidligere hadde jeg bare hatt korte vikariater og deltidsstillinger før jeg begynte å studere. Vikariater og deltidsstillinger skapte ikke trygghet for meg. Jeg måtte hele tiden tenke fremover på andre jobber og muligheter, og økonomien var ustabil. Som ansatt i NSB har jeg for første gang følt en økonomisk trygghet. Jeg har nettopp kjøpt min første bolig, noe som var usannsynlig for få år siden. Jeg så for meg en stabil og trygg økonomi og arbeidsplass fremover i NSB, en arbeidsplass jeg virkelig trives på.

Nå vil du og din regjering at arbeidsplassen min skal privatiseres. Det er mange som har mye og si om privatisering, og jeg har kanskje ikke levd lenge nok til at jeg har nok erfaring på området til å uttale meg, men en ting er sikkert; takket være den nye jernbanereformen ble tryggheten jeg følte brutalt revet bort. Jeg føler meg maktesløs og håpløs, det er ingenting jeg får gjort og jeg føler ikke at dere politikere bryr dere så mye om hva jeg her borte i Bergen mener om min egen arbeidsplass. Jeg synes også det virker som at denne reformen er lite gjennomtenkt, at det er noe som må gjennomføres for enhver pris, på tross av hva jernbanefolket mener.

Er dere blinde for de gode eksemplene på statlig jernbane fra land i Europa som faktisk har et godt jernbanenettverk og -infrastruktur? Ser dere bare det dere vil se? Jeg skjønner ikke hvorfor dere på død og liv må gjennomføre noe som så mange er kritisk til. Ikke vet jeg hva som skjer med jobben min fremover, men jeg vet at jeg ikke kjenner tryggheten lenger. Jeg vurderer å søke ny jobb, fordi drømmejobben min ikke lenger føles trygg, og det er takket være deg og din regjering. Hvordan føles det å ha bidratt til å skape så mye usikkerhet for en ung arbeidstaker? Hvorfor hører dere ikke stemmene til meg og mine kollegaer?

Takket være den nye jernbanereformen gleder jeg meg ikke lenger like mye til å gå på jobb som før, og jeg føler fremtiden ser litt håpløs ut. I dag er det sol og blå himmel i Bergen, og jeg skal jobbe over til Oslo. Forhåpentligvis blir det en fin dag på jobb, hvis jeg klarer å la være å tenke på usikkerheten du har skapt for meg.

Teksten ble først publisert som en statusoppdatering på Facebook.

Elisabeth Fjellro jobber i NSB som konduktør.

15 svar på “Til Erna Solberg fra en privatiseringsutsatt og utrygg arbeider”

  1. De(regjeringen)bryr seg døyten om deg og din arbeidsplass, de skal ekspetimentere med sine liberale okønomifilosofi og dermed er det ikke interessant det du tenker og mener. Folket har talt og vi har fått inn folk som ikke støtter arbeidere, de tenker på bedriftseierme.

    1. Hvis våre myndigheter skulle «støtte arbeiderne» på den måten de gjorde bla i Øst Tyskland ville næringslivet gått dundrende konkurs, da ville du ihvertfall blitt uten arbeide!!

        1. Det kan hende meg og, ingen kan gi noen garanti mot arbeidsledighet, da er det bareog søke på en annen jobb

  2. Hvis det noen gang skulle være noen private foretak som kunne tenke seg å ta over den «nedkjørte» jernbanen i Norge, med foreldet utstyr, enkelspor, manglende vedlikehold osv., så vil det nok fremdeles være bruk for noen ansatte, men din jobb er nok trygg I mangfoldige år fremover (med mindre du er på Flytoget, som det kan være en viss interesse for).

    1. «Hvis det noen gang skulle være noen private foretak som kunne tenke seg å ta over den «nedkjørte» jernbanen i Norge» – har du lest om vilkårene i TISA og TTIP? Norge holder på¨å inngå internasjonale, bindende og irreversible avtaler om privatisering av offentlige tjenester. Èn gang privatisert, – betyr privatisert for all tid, – uten muligheter for tilbakeføring til offentlig drift. Den tilbyder som til enhver tid kan drive billigst eller stiller de laveste kravene skal ha tilslaget på driften. Myndighetene skal heller ikke kunne endre krav til kvalitet, drift, sikkerhet eller brukervennlighet etter at tjenesten først er privatisert. Det ligger klausuler i avtaleforslaget om at myndighetene kan saksøkes i slike tilfeller. Brukervennlighet, trygghet, sikkerhet og kvalitet ligger nok helt ute i den ytterste enden av det sporet som vi nå blir ledet inn på!

      1. Når det gjelder jernbanen kan den vil ikke bli stort dårligere enn idag. Takk for at buss for tog finnes !

        1. Du blander sammen Jernbaneverket og NSB. Det er to forskjellige bedrifter og NSB er blitt en bedrift med god service, men som sliter med dårlig materiell pga politikere som ikke satser nok.

          1. Det er ikke politikerne som skal satse for å få NSB på skinnene, det er bedriften selv!!. skulle reise fra oslo til trondheim o dovre med forhåndskjøp bilett for et par uker siden. Dovrebanen va i stykke, så vi ble lesset av på Eidsvoll og satt inn i busser, brukbart alternativ men ble så kjørt til Løten hvor vi ble lempet over i en femti år gammel motorvogn som allerede var nesten full, hadde mye bagasje og ble så gretten at jeg hoppet av på Elverum og to toget videre neste dag med plassbilett. Dette er en kundeservice under en hver kritikk, hverken storting eller enkeltpartier kan ordne opp i dette, et må bedriften selv gjøre!!!!!!!!!!

      2. Tull og tøys og fanteri!! Det er samferdselsmyndighetene som blir konsesjonsgiver ed en eventuell privatisering eller konkurranseutsetting, de fastlegger da konkrete konsesjonsvilkår, bla rutefrekvens. Kontroll med sikkerheten tilligger staten uansett hvem som eier eller driver banen, akkurat som bl.. heiskontrollen!

  3. Er det ikke så enkelt som at hvis regjeringen ønsker å redusere kostnadene for jernbanedrift her i landet så må de rett og slett bevilge mindre penger hvert år slik at visse budsjetter blir redusert? Et selskap som settes under press må finne andre måter å gjøre saker og ting på. Men målet til regjeringen er nok å gi økt profitt til sine rike kjernevelgere som da kan begynne med jernbanedrift: sugerørfinanisering med garantert inntekt. Men problemet med norsk jernbane er først og fremst manglende investeringer og vedlikehold. Det er dette man må begynne med. Og det må satses enormt på investeringer og vedlikehold i årene fremover.

  4. Min arbeidsplass, Posten er fortsatt en statsbedrift men produktet, logistikk, er helprivatisert. Men jeg geder meg likevel til å gå på jobb hver dag, vet at arbeidsgiveren trenger min kompetanse og erfaring- det er bruk for det jeg kan gjøre for kunder, kolleger og arbeidsgiver og innen bransjen hevder vi oss blant de beste. Slik skulle det ha vært i NSB også, dere er til for kunden og ikke omvendt. Hvis arbeidsplassen din er avhengig av et statsmonopol for å eksistere bør den nedlegges snarest- trygghet, trivsel og utvikling skal komme i form av et produkt som kunden etterspør, ikke et forvaltningsvedtak!

  5. Svar til ef: Hvis konduktør var drømmejobben, hvorfor studerte du da? Da opptok du en studie plass for en annen som ville ha brukt utdanningen til noe!

  6. Ja det er så synd på de statlige ansatte å måtte forholde seg til slike ting som at det er konkurranse. Tenk hvordan det er for folk ute i private virksomheter hvor konkurranse er en gitt faktor.

    Har bare en ting å tilføye: Buhu

Kommentarer er stengt.