Flere lokallag i LO er lei av stillstanden i havnearbeiderkonflikten og krever at det settes i gang sympatiaksjoner for å få en slutt på den 18 måneder lange konflikten.

Av Christian Boger

Det er nå over ett og et halvt år siden konflikten mellom norske havnearbeidere og deres arbeidsgivere startet. Kampen for en tariffavtale og muligheten til å bevare sine egne opparbeidede rettigheter for lasting- og lossing av skip ved norske havner har hele tiden stått som viktige elementer i havnearbeidernes kamp. Aksjoner og sympatistreiker har så langt ikke ført fram, og nå krever flere lokallag i LO at det settes i gang organiserte sympatiaksjoner slik at presset for å få til en løsning på konflikten økes.

LES OGSÅ: Havnestreiken en test på solidariteten

Ønsker flere sympatiaksjoner
I en felles uttalelse vedtatt forrige uke går LOs lokallag i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Fredrikstad inn for at det må organiseres flere sympatiaksjoner over hele landet for å støtte havnearbeidernes kamp.

— For oss er det viktig å sørge for at fagbevegelsen står samlet i kampen for arbeidsfolks rettigheter. Derfor er det nå viktig at vi kan stå sammen om å sete i gang aksjoner som kan føre til at vi kan få en slutt på havnearbeiderkonflikten, sier leder for LO i Oslo, Roy Pedersen.

Lokallagene får støtte også fra sentralt hold når det gjelder kravet om at det nå settes i gang sympatiaksjoner. Andre nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), Lars M. Johnsen, etterlyser også en større vilje i fagbevegelsen til å ta i bruk virkemidler som sympatistreik for å tvinge fram en løsning på fastlåste konflikter.

— Skal vi stå samlet er det også viktig at vi støtter opp om hverandres konflikter. Derfor savner jeg en større villighet til å stå sammen når det det gjelder blokader og boikottaksjoner i framtiden.

Misnøye med Parat
Uttalelsen fra LO-lagene kommer etter at en varslet sympatistreik blant kranførerne på Oslo havn ble avlyst. Dette skjedde fordi fagforeningen Parat trakk seg fra aksjonen, som var planlagt i samarbeid med NTF og Fagforbundet. Avslaget fra Parat ble møtt med en kjølig skulder fra de andre forbundene.

LES OGSÅ: Havneboikotten i Drammen inn for EFTA-domstolen

— Vi har tidligere stilt opp for Parat, senest i Norwegian-konflikten, og vi er derfor skuffet over at Parat nå ikke gjør det samme, sa leder i NTF, Roger Hansen, etter avslaget fra Parat.

Nestleder i Parat, Vegard Einan, forsvarte den gang avslaget og sa det skyldtes at Parat er en organisasjon hvor medlemmene selv avgjør hva man skal stille opp på, og at en avstemning blant kranførerne på Oslo havn hadde stemt for å ikke delta i aksjonen.

Kan bli løsning i løpet av våren
Det er på ingen måte sikkert om ønsket om en større bruk av sympatiaksjoner i havnearbeiderkonflikten blir nødvendig. Signaler den siste tiden viser at partene i konflikten kan være på god vei til å finne en løsning på konflikten. Både i Risavika og Mosjøen har partene nærmet seg en løsning, mens situasjonen synes noe mer fastlåst i Tromsø og Oslo.

I Risavika og Mosjøen har vi kommet et stykke på vei til å finne en løsning. De andre konfliktene står litt på vent til vi får en løsning her, selv om vi også har hatt en positiv dialog i Tromsø, sier Johnsen til nettstedet Fri Fagbevegelse.

Han bekrefter at NTF nå gjør alt som står i deres makt for å få en slutt på de lange konfliktene ved norske havner.

— Det er vår jobb som tillitsvalgte å snu alle steiner for å forsøke å finne en løsning på disse konfliktene.

LES OGSÅ: Bildeserie: 41 streikevakter arrestert på havna i Tromsø

Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på rp@marx,su.

4 svar på “Lokallag i LO krever sympatistreik for havnearbeiderne”

  1. jeg er også skuffet over parat, men vi bryggesjauera har alltid vist solidaritet! for meg er solidaritet handling, ikke et ord, som brukes ukritisk i festtaler !!! en for alle, alle for en, burde være en selvfølge i kampen om tariffavtaler, enten i LO eller utenfor…vi støtter ALLE som krever tariffavtale, eller kjemper mot tariff-knusing..
    proud to be a docker

  2. «Å få en slutt på den 18 måneder lange konflikten» betyr egentlig «gi etter for samtlige krav fra fagorganiserte havnearbeidere», ikke sant?

    Det er vel på tide med et paradigmeskifte i hele bransjen, etter at fagforeningene har fått diktere havnedriften i vårt land i så altfor lang tid – med resultater i avvikling og effektivitet vi ikke kan være bekjent med i Norge anno 2015.

    Havna er fagforeningsbastion nr. 1, og det er ren trass og tradisjon som gjør at de store, tomme ord og det oppblåste, gammeldagse (og pinlig utdaterte) fagforeningsraseriet utgjør det meste av retorikken.

    1. Jeg vil heller snu på det og si at det er gammeldags å la folk gjøre jobben for 20-30 kroner timen. Det er nemlig alternativet. Jobbene overtas av underbetalte, uorganiserte sjøfolk. og det er ingen grunn til å tro at dette kun vil gjelde transportbransjen.

  3. Eneste bakdelen med LO er at det er en politisk organisasjon. deler av medlemsavgiften du betaler til LO går tilArbeiderpartiet, og LO forteller at medlemmene skal stemme Arbeiderpartiet. Hadde det ikke vært for at LO er en politisk organisasjon, så hadde jeg ikke meldt meg ut.

    Ettersom denne saken går, så begynner jeg å lure på dette med solidaritet innenfor LO også… Spesielt slik de gikk ut og støttet pilotene, som ikke er medlem av LO, men medlem av Parat, som er en del avYrkesorganisasjonenes Sentralforbund – YS, som er politisk uavhengig… Dere er skuffet over Parat? Forferdelig at medlemene fikk bestemme selv om de ville… Personlig synes jeg det er en bra ting at ikke ledelsen skal tråkke bestemmelser over ørene på medlemene…

    Så solidariteten til LO er vel omtrendt til de som roper høyest, og har mest makt… Så er egentlig LO noe å være medlem i? Finnes andre fagforeninger, som ikke forteller deg hva du skal velge og hvordan du skal gjøre tingene
    , men som kanskje er mer solidariske…

Kommentarer er stengt.