Det Tybring Gjedde glemmer på veien er at mye av det vi oppfatter som norsk kultur og norsk identitet i dag var nytt og ganske underlig engang.
”Nå har vi vaske golvet… og vi har børi ved, og vi har hengt opp fuggelband” (… eller Julenek som opprinnelig var et gammelt nordisk fruktbarhetsoffer til Odin) ”og vi har pynte tre.” (… Juletre er en tysk tradisjon fra 1500 tallet som ikke ble vanlig i Norge før i det tjuende århundre i kondisjonerte familier.) I toppen av treet sitter den ”blaaanke stjerna” for å minnes den som engang lyste så vakkert over stallen og den lille familien, som i all hast måtte ta til takke med enkle forhold siden det ikke var rom for dem i herberget der nede i Betlehem (… som i dag er en er en palestinsk by på den okkuperte Vestbredden).
På bordet står det en skål med klementiner (…fra Peru), appelsiner (…fra Brasil) med nellikspikre (…fra Zanzibar i Tanzania). På komfyren står julegrøten og putrer (…med ris fra Kina) og når bordet dekkes henter vi fram sukker (…fra India), kanel (…fra Sri Lanka), og kanskje spanderer vi på oss en liten smørklatt fra Tine meierier nå som smørkrisen ikke lenger er like akutt.
LES OGSÅ: Nå sier vi takk til FrP
Huset er pyntet med julenisser (…som er en blanding av fjøsnissen og sankt Nikolaus – en biskop fra det 4. århundre i Lykia i Tyrkia. På 1800-tallet ble den norske nissen kledd i vadmel og rød topplue, men han begynte ikke å dele ut presanger før etter år 1900. Det var først da Coca Colas reklametegner blandet haugkallen og helgenbispen at vi fikk vår moderne julenisse i rød drakt med snøhvitt skjegg og reinsdyr.)
I radioen spilles ”Christmas song” med Nat King Cole (… fra Amerikas forente stater). Du åpner kanskje en flaske god rødvin (… fra Italia) mens juleribba (… av svinekjøtt som i hedensk tid ble ofret til Frøy som en del av midtvintersblotet, og i dag er kjøpt på Svinesund) er klar for servering. Kanskje vil du heller ha pinnekjøtt, juletorsk eller Pizza Grandiosa?
”Dra krakken bortått glaset, så sett vi øss og …” leser i en av årets julegaver. En ”hard pakke” som er Christian Tybring Gjeddes nye bok «Mens orkesteret fortsetter å spille». Her er det mye å lære. Gjedde bruker Titanic-forliset som en metafor for en naiv norsk politikk. Norge drukner i flyktninger og det er ingen som gjør noe med det. Politikere og presse spiller videre som ingenting har skjedd mens skipet sakte synker.
Gjedde har lenge vært bekymret for hvordan det skal gå med vår norske kultur. Snikislamisering og muslimsk innvandring truer våre felles verdier. Vi er i ferd med å begå et kulturelt selvmord hvis dette får fortsette.
Gjedde definerer selv Norsk kulturarv som ”en arv vi har kulturelt arvet fra våre forfedre gjennom mange generasjoner. Så har man tatt det beste fra hver generasjon for å skape en norsk kultur med en norsk identitet.”
Det Tybring Gjedde glemmer på veien er at mye av det vi oppfatter som norsk kultur og norsk identitet i dag var nytt og ganske underlig engang. Det kan være at naboene så med en viss bekymring på den første mannen som tok øksa over skulderen og gikk ut i skogen for å hugge seg et stort bartre, som han så dro med seg hjem og satte midt i stua. Med stjerne i toppen og brennende lys på grenene.
Det er grunn til å tro at dette var en aktet person fra et møblert hjem, ellers er det ikke riktig sikkert at dette hadde blitt akseptert sosialt, eller blitt etablert som en tradisjon, verken i Tyskland eller noen andre steder.
LES OGSÅ: En Thon-pike ser tilbake
Hvorfor stoler ikke Tybring Gjedde på at kommende generasjoner selv vil være i stand til å gjøre de samme gode valg når det gjelder verdier og tradisjoner som de foregående generasjoner har gjort? Vil de ikke kunne klare å velge hva som er best for seg i sine liv, selv om valgene skulle være annerledes enn våre? Jeg har i hvert fall troen på at hver generasjon selv vil stå opp og kjempe for sine verdier hvis de oppleves som viktige.
Selve tanken om at tradisjoner og verdier starter og stopper ved en landegrense, og at de lar seg fange og konservere for fremtiden uavhengig av hva som skjer i verden for øvrig, er rørende naiv. Trusselbildet som presenteres, og den polariseringen et slikt forenklet bilde skaper mellom ”oss” og ”dem” er direkte farlig. Det ser vi eksempler på i Sverige om dagen.
Vi har feiret Jul i Norge lenge før kristendommen kom, og vi vil nok feire den med stadig nye skikker og tradisjoner så lenge sola snur og det er håp om lysere tider.
God Jul
Her syns jeg du leser Tybring Gjedde litt vel vrangvillig. Tybring Gjedde har som jeg har forstått ingenting imot nye impulser, men snakker om hastigheten på innvandringen. Som tilsvarer like mye innvandring på ett år i 2013 som norge hadde fra 1500 til 1950(!). Og hvor hele befolkningen feks på Oslo øst byttes ut i løpet av noen tiår. Det er en massiv forskjell i innvandringstakt og som vil gi et flertall av ikke etniske nordmenn i Oslo om femten-tjue år.
God jul
Men hvor vil han hen med snakket …?
Vel, det er like åpenbart som det er logisk: Stopp influksen av fremmedkulturelle inntil vi klarer å integrere dem vi har.
Men kan han ikke bare si det, da, om det er hva han mener? Tybring Gjedde er ikke Bibelen og må tolkes, liksom …
…og noen leser bibelen som fanden selv.
Er det galt også, nå, liksom …? 😉
Nei da, du trenger ikke å bekymre deg. Det er lov å ha litt tungt for det…
Mulig Tybring Gjedde er glad i nye impulser Snegle, men jeg tror ikke det er uvesentlig for han hvor disse
impulsene kommer fra. Det er vel særlig bekymringen for hva ikke vestlige impulser (kultur, tradisjon og verdier) vil gjøre med det han definerer som Norsk kultur som gjør at han vil begrense hastigheten på
innvandringen. Vi påvirkes og påvirker andre hele tiden fra øst og vest, og over tid endres vi både som mennesker og som samfunn i takt med den tiden vi lever i. På 1500 tallet levde det ca. 4000
mennesker i Oslo. Nå er vi ca. 635.000. Det blir derfor for enkelt å sammenligne 450 års innvandring med de siste tiår uten samtidig å se på folketall og ytre forhold i verden for øvrig som er med å påvirke hvorfor og hvor folk flytter. Innvandringen til Norge de siste årene kommer uansett i all hovedsak fra EU og EØS.
Hvorfor burde man ikke bekymre seg over utviklingen i steder som Rosengård og lignende forsteder i Sverige hvor for eksempel kun noen få prosent av de som går ut av grunnskolen har et vitnemål som kan brukes til noe? Og hvor brannmenn og postbud ikke tør å utføre sine tjenester pga av voldsepisoder? Dette er steder hvor samfunnsstrukturen er i ferd med å bryte sammen. Og det bør ikke bekymre oss når dette skjer i vårt naboland som ligger et tiår foran oss i innvandringstakt?
Det er mulig Tybring Gjedde er vel dystopisk enkelte steder, men å fornekte åpenbare problemer som kulturrelativister gjør er bare virkelighetsfjernt:
http://www.finnmarken.no/nyheter/article7703806.ece
Selvfølgelig skal man ta slike ting alvorlig, og det gjør man da også i stor grad både i Sverige og i Norge. Slike utfordringer er sammensatt og ikke kun knyttet til kulturforskjeller, hvor særlig økonomi (arbeidsløshet) og ensartet bomønster, mangel på møtesteder og aktiviteter osv. spiller inn. Hvis man ønsker en vellykket integrering så er det viktig å huske på at det ikke er ulike kulturer som møtes, men mennesker med ulike forutsetninger og behov. Da er det nødvendig med en god dialog. Tybrig Gjedde er med sin bok med på å spre frykt og misstro. Det øker polariseringen og gjør dialogen vanskeligere. Det er helt sikkert mye som kan gjøres bedre når det gjelder integrering i Norge, og vi bør lære av de erfaringer Sverige har gjort bl.a. i Rinkeby og andre steder (både gode og dårlige). Så må man forholde seg til at hastigheten på innvandringen til Norge, enten man liker det eller ikke, i stor grad er styrt av forhold utenfor vårt land og at det er lite man nasjonalt kan gjøre for å endre det.
Når land som Spania og Portugal innvilger noen hundre asylsøknader i året på tross av at de er land med tildels mye større befolkning så sier det seg selv at asylstrømmen er noe man selv kan styre. Især med å utvise grunnløse asylsøkere feks representert ved de som jeg viser til i lenken over fra asylmottaket i finnmark.
Tvert imot er Tybring Gjedde en nødvendig stemme da det meste av media bruker sin spalteplass på gråte og kampanjejournalistikk med store bilder av barn istedenfor å si noe fornuftig om at feks menneskesmuglergsindustrien er blitt større enn narkoindustrien. Det er jo ikke uten grunn at journalister idag har lavere omdømme og troverdighet enn nær sagt noen annen yrkesgruppe.
Jeg skriver at «hastigheten på innvandringen er styrt av forhold utenfor vårt land, og at det er lite vi kan gjøre for å endre det». Med det menes krig,
konflikter, naturgitte katastrofer, lavkonjukturer, arbeidsløshet i nedgangstider osv. Ytre forhold som gjør at mennesker må eller ønsker å flytte, slik man har gjort til alle tider. Også i Norge.
Innvandring er altså mer enn asylsøkere. De fleste som kommer til Norge kommer som arbeidsinnvandrere fra EU og EØS området. Det er altså «Dytt-Dra» faktorer her , hvor man i Norge ikke kan endre «Dytt faktorene» i særlig grad. Selvfølgelig kan man i påvirke «Dra faktorer» ved å gjøre det vanskelig (umulig) og utrivelig å søke asyl i Norge. Her har FRP i mange år gjort et ærlig stykke arbeid, det skal de ha. Men innvandring til Norge vil vi få uansett, både fordi den er ønsket, og fordi vi er bundet av
internasjonale avtaler.
Middelhavslandene er ikke spesielt gode eksempler på styrt innvandring. Med dårlig økonomi plassert i Europas ytterkant er de transittland for flyktningestrømmen til
Europa hvor særlig Hellas bærer en tung byrde. Når man antar at det i dag er millioner av illegale flykninger som oppholder seg eller reiser gjennom
middelhavslandene viser det med stor tydelighet at dette ikke er en «styrt» prosess. Så kan det jo være nyttig å tenke over at det er en årsak til at folk faktisk flykter, og at det kan være en grunn til at det gråtende barnet faktisk gråter. Så får det bli opp til hver enkelt om man mener at dette er noe man vil engasjere seg i, men som nasjon er vi faktisk forpliktet til å ta vår del av ansvaret.
Den kyniske menneskesmuglerindustrien fortjener nok mer oppmerksomhet, men den er også et
svar på de murer Europa bygger rundt sin velferd som gjør det vanskelig for flykninger å passere.
Masseinnvandring har alltid vært krevende og ofte totalt ødeleggende for de folkeslagene som har blitt beriket. Kjente eksempler er indianerne i Amerika og befolkningen på Spania og i Balkan i middelalderen. Det kunne nok også gå hardt for seg når vikingene for frem på de britiske øyer for 1000 år siden. Nye ideer kan være OK så lenge de ikke presses ned over hodene våre, men alt med måte, vil jeg si. De som syns at Norge er for lite multikulturelt i dag kan flytte til Pakistan.
Det du beskriver her Norsk budeie er ikke ”masseinnvandringer” men ”invasjoner” (eller kriger) hvor formålet med forflytningen var å røve gull å kapre nytt land med
sverd i hånden. Motivet for handlingen er ulik om du har sverdet i hånden eller
i ryggen vil jeg mene, og bør forstås og behandles deretter.
De som snakker om norsk kultur.Forklar hva den er.Tybring Gjedde skriver på en ekskluderende måte mot de som han kaller for masseinnvandrere.Noe vi aldrig har hatt unntatt når norske bedrifter trengte og trenger arbeidskraft,Asylsøkere møter urimelig trange trange dører og vi har en justisminister som farer med løgn.Han er også fra FRP,hvilket beskrivever holdninger som jeg tar avstand fra
Det er et viktig poeng Lars. Du vil nok få mange ulike forklaringer på hva ”Norsk kultur” er avhengig av hvem som svarer. For meg er Norsk kultur ”samhandlingen mellom mennesker som bor i landet til en hver tid”.
Kultur eksisterer gjennom hva vi har lært og har av kunnskap og er ikke medfødt. Kultur er ikke statisk, men endrer seg over tid avhengig av hva som blir overført fra en generasjon til den neste. Så lærer vi av hverandre og påvirker og påvirkes i lokalsamfunnet, i regioner, nasjonalt og mellom nasjoner … heldigvis!
Selve ideen om at det finnes ulike kulturer kom til da nasjonalstatene oppsto for litt over hundre år siden, som en del av nasjonalistisk ideologi og nasjonsbygging.
Den er altså ikke gammel. Den stemmer også dårlig med virkeligheten.
Vår ”norske” kultur er bare ett av mange elementer som er med på å definere vår identitet. Våre evner og erfaringer, alder, kjønn, utdanning, økonomi, hvor vi bor osv. er vel så viktige faktorer. Derfor er forskjellen innenfor et samfunn ofte større enn mellom forskjellige samfunn.