Nordea legger seg langflate og trekker reklamekampanjen på Instagram. – Reklamen var bare pinlig og traff verken jenter eller gutter, sier Julie Nordtømme.


Av Christian Boger

Nordtømme var kvinnen bak innlegget om Nordeas nye markedsføringsstunt på Instagram, som Radikal Portal publiserte mandag morgen. Bare få timer etter at artikkelen også hadde fått omtale hos Dagbladet la Nordea seg langflate og annonserte at de trekker kampanjen og tar seg en pause fra Instagram.

– Dette var bare et pinlig reklamestunt som jeg ikke tror traff særlig godt hos noen av de tiltenkte målgruppene, understreker Nordtømme overfor Radikal Portal.

En spøk

Hun innrømmer at hun ved første øyekast hadde vanskeligheter for å tro at det hun så i kampanjen kunne være ekte.

– Min første tanke var at dette måtte være noe noen unggutter hadde lastet opp på Instagram-kontoen til Nordea bare på tull. Når det viste seg at dette ikke var tilfellet ble jeg bare oppgitt over forsøket på å skape en god reklamekampanje, forteller hun.

Etter selv å ha jobbet innen reklamebransjen i et år synes hun det er merkelig at ingen tidligere har reagert på kampanjen.

– En god reklame kan gjerne være provoserende men den må også være relevant. Denne kampanjen var ikke relevant i det hele tatt, slår Nordtømme fast.

Foto: Privat
Julie Nordtømme

Befester stereotyper

Hun mener kampanjen i den form den ble presentert for leserne ikke gjorde annet enn å befeste stereotyper om kjønnsroller som man trodde var på vei ut i 2014.

– Det finnes en del stereotyper der ute som hemmer og innskrenker oss alle i det daglige og slik denne reklamen var bygget opp var den bare med på å forsterke disse, mener hun.

Hun understreker også at hun har fått tilbakemelding fra mange gutter som tar avstand fra budskapet i reklamen.

– Reklamen traff kanskje noen få mannssjåvinister men bortsett fra det er mitt inntrykk at også de fleste gutter tok avstand fra måten kampanjen var utformet på, avslutter hun.

Legger seg flate

Etter omtalen av reklamekampanjen og kritikken den har skapt legger Nordea mandag ettermiddag seg flate og beklager måten kampanjen ble utformet på.

– Vi beklager at kampanjen ble sett på som sjåvinistisk og sexistisk. Dette var overhodet ikke vår intensjon med kampanjen, sier markedsdirektør Paal Sprakehaug i Nordea til nettstedet Kampanje.

Han bekrefter nå at Nordea tar seg en pause fra markedsføring på Instagram og innrømmer at man har bommet med kampanjen.

– Vi har lært mye av dette selv om vi føler at kampanjen var godt laget. Nå vil vi roe ned og ta en pause fra Instagram  mens vi vurderer hva vi skal gjøre videre, bekrefter han.

Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på rp@marx,su.