FOTO: Ji-Elle

Jonas Gahr Støre utelukker ikke et niqabforbud, knappe 3 år etter massakren på Utøya der Ap’s ungdommer ble likvidert av en mann fylt med hat mot nettopp muslimene.

Heksejakten mot muslimske kvinner;
Muslimske kvinner må tåle mye. Vi må tåle å bli sett ned på, omtalt som hjernevasket, som kjedelige i klesveien, som dumme, som inaktive og ikke minst som undertrykt av mannen. Da snakker vi om kvinner som dekker kroppen og håret sitt; de kvinner som ikke dekker seg blir «godkjent». Hva signaliserer dette for kvinnesyn i samfunnet? Norges egen klestradisjon vises best på 17 mai, der kvinner i vakre bunader ofte med tilhørende hodeplagg, pryder gatene. Med denne kulturbagasjen, hvor kommer egentlig tanken om at kvinner som går i lange skjørt og dekker hodet, er diskriminert fra?

Diskriminering av kvinner,
Påstanden om at den tildekte muslimske kvinnen er diskriminert blir brukt ofte av de som vil problematisere bruk av hijab og niqab. Når det gjelder niqab, som dekker ansiktet uten øynene, blir også påstanden om kommunikasjon brukt som argument. I Dagbladet 7.2.2014 hevder Støre at;

… ansiktsdekkende plagg hemmer kommunikasjon og gjør aktiv samfunnsdeltakelse umulig … Heldekkende plagg fungerer i praksis som diskriminering av kvinner

Dette er en påstand som ikke gjenkjennes av de som selv faktisk bruker niqab. Har du prøvd å snakke med dem Støre? Mange kvinner med både hijab og niqab nektes deltakelse i arbeidslivet på grunn av folks fordommer, skal de da betale for andres fordommer? Hvordan skal du møte disse kvinnenes rettigheter Støre? Hvordan skal du beskytte dem mot ytterligere stigmatisering? Og hvorfor legger du en ekstra byrde på en kvinne som velger å vie sitt liv til mann, hjem og barn, med å betegne henne som underlegen majoritetsstandarden? Er det ikke du som bidrar til undertrykkelse mot nettopp denne kvinnen med å frata henne egen bestemmelse for hva er viktig og ikke viktig for henne i livet?

Sikkerhetstruende;
Vi kvinner med hijab som samtidig er opptatt av å følge med på samfunnsutviklingen og stille kritiske spørsmål til maktfordeling, verdensøkonomi og krigføring, blir regnet som «islamister» og ekstremister, selv om Norge lærer og oppfordrer sine barn og ungdom til og «tenke selv og være politiske». Det ligger en mørk flekk av hykleri og dobbeltmoral i dette. Kvinner med niqab blir automatisk anklaget som en «ekstrem islamist» uten at de i de hele tatt har uttrykt seg politisk. Svært alvorlige påstander og anklager fremsettes fritt uten at de blir møtt med krav om empirisk belegg. Skal vi begynne å nekte alle blåøyde og blonde og være slik, fordi den største terroristen på norsk jord, som så altfor lett drepte ungdommene på Utøya, så akkurat slik ut? Eller kledd slik han vanligvis er; helt «vanlig» sannsynligvis for å ikke tiltrekke seg oppmerksomhet.

Tikkende bomber;
At du Støre og andre fremtredende personer i Norge snakker enten med utydelighet og /eller fremmer et forbud mot niqab i Norge, så vil dette veldig sannsynligvis utsette den muslimske kvinnen for en enda mer sårbar situasjon. Hatet vil vokse- eskalere. En muslimsk kledd kvinne i England ble nylig drept fordi hun var kledd som muslim. Studier utført over hatkriminalitet generelt viser at dette vanligvis er et «mann-mot-mann» fenomen, mens når det gjelder islamofobi så er det helt motsatt. Her er det det nettopp de unge hvite menn under 30 år som går til angrep på de mest sårbare: kvinnene.

Breivik var langt fra et enkelt tilfelle av et overfylt hat. Et lite dykk på de overfylte kommentarfeltene på nettet er skremmende bevis på dette. Det er på tide å beskytte de muslimske kvinnene I Norge. Vil du ta dette ansvaret, Jonas Gahr Støre?

Jorunn Jasmin er en norsk-muslimsk kvinne og lektor. Hun har sittet i styret til Muslim Society Trondheim, vært admin på islam.no og samarbeider med Islam Net.