Kulturministeren vil yr.no til livs, men er det gode grunner til å ha offentlige værtjenester?
NRK har tidligere fått kritikk for å bruke lisenspenger til å konkurrere med private tjenester slik som TV2s storm.no, og rett etter valget trakk NRK seg fra samarbeidet om å lage trafikktjenesten dit.no bare uker før lanseringen. Nå melder VG at kulturminister Torhild Widvey (H) stiller spørsmål ved om NRK skal få fortsette å drive værtjenesten yr.no.
Finnes det gode grunner til å ha en offentlig værmeldingstjeneste? Ja, det gjør faktisk det. Meteorologi er avhengig av et stort nettverk av værstasjoner, satellitter og datamaskiner med stor kapasitet for tallknusing. Det er tilnærmet et naturlig monopol, og privat sektor bruker fritt tilgjengelig offentlige værdata som grunnlag for egne beregninger og modeller. Den kjente amerikanske statistikeren Nate Silver beskriver i sin bok The Signal and the Noise: Why So Many Predictions Fail — but Some Don’t hvorfor private værvarslingstjenester ofte ender opp med dårligere værmeldinger enn det offentlige datagrunnlaget de jobber ut ifra.
Det er flere mekanismer som står bak. Å melde om 50% sjanse for snø virker lite informativt, så man runder vilkårlig ned til 40% eller opp til 60% for å gi inntrykk av å være mer presis. Verdien tilført produktet her er med andre ord illusjonen av treffsikkerhet, mens produktet egentlig er blitt dårligere. Den største feilvektingen er det man kaller «wet bias». Folk legger mye mer merke til nedbør enn andre typer vær, og blir ofte sure hvis det regner når værmeldingen viser en skyfri himmel. For å minimere mengden sure kunder oppjusteres sjansen for regn dramatisk, siden ingen ringer for å klage på umeldt solskinn.
Det offentlige National Weather Service rapporterer nedbør korrekt. Værmeldinger om 20% sjanse for nedbør, stemte med at det regnet ca 20% av gangene. Den store private TV-kanalen Weather Channel jukser litt ved å overdrive tallene når regn er usannsynlig, hvis de sier 20% sjanse for nedbør så regner det bare 5% av gangene. Aller verst er de små, når en lokal TV-stasjon i Kansas City rapporterte 100% sjanse for nedbør så uteble regnværet én av tre ganger.
TV-stasjonen svarte ærlig på kritikken: «Det er ingen evaluering av presisjon når man ansetter meteorologer. Presentasjon tar presedens over presisjon»
Markeder er dyktige til å tilpasse produkter til konsumenter, men det betyr også at det kan bli vanskelig å finne informasjon som ikke er markedstilpasset. Værmeldingen blir kanskje nærmere det du ønsker at den skal være, men du hadde hatt større nytte av at den var riktig. Yr.no tilbyr i dag alle sine data til fritt bruk for private tjenester, og det er verdt å huske på at før lanseringen av yr.no så var både dekningsgraden og tilbudskvaliteten laber for norske værtjenester på nett.