I Mexicos gater ligger tusenvis av fattige lærere og sover mot innføringen av regjeringens nye utdanningsreform.

Foto: Sascha Randal

Rundt 40 000 lærere telter nå på Zócalo, midt i sentrum av Mexico by, og har vært der siden 19. august. Lærerne har reist fra mange regioner i Mexico som Oaxaca og Chaipas for å demonstrere mot den nasjonale utdanningsreformen regjeringen vil innføre for å heve kvaliteten i grunnskolen.

Helt siden Peña Nieto begynte som president i desember 2012 har demonstrasjonene i Mexico by blitt hardere, mer voldelige og flere. Det begynte med at den fredelige demonstrasjonen mot selve innsettelsen, #Mexiconotienepresidente, ble møtt av voldelige politi, provokatører utsendt av politiet og fengslinger av tilfeldige demonstranter og journalister. Nå demonstrerer folket mot Peña Nietos mange reformer, deriblant utdanningsreformen.

De aller fleste lærerne er fra sør i Mexico og fra den radikale fagforeningen CNTE. Lærerne opplever en hverdag med elever fra mange forskjellige urfolksgrupper, men får ikke mulighet til å gi elevene opplæring i sine egne språk. Lærerne, som gjerne selv er fra en urfolksgruppe, blir sendt til et annet område for å undervise en annen gruppe på spansk.

I nord har skolene datamaskiner, de har teknologisk utstyr, mange lærere og de snakker samme språk, mens vi i sør så vidt har råd til lys i takene på skolen vår, forteller Gulliermo Lopez Ruiz (22), barneskolelærer fra Oaxaca sør i Mexico.

Mange stater sør har i en årrekke vært neglisjert av regjeringsmakten, noe som spesielt vises i skoleverket. Området har flere enn 16 urfolksspråk, som det ikke blir gitt opplæring i på skolen. Og alle elevene må begynne på grunnivå med spansk, før de kan gå videre i andre fag.

Med utdanningsreformen kommer en nasjonal prøve for alle skolebarn som vil fastsette barnets nivå fra tidlig alder, og lærerne risikerer å miste jobben på bakgrunn av resultatene. Elever som ikke har spansk som førstespråk, har ikke samme grunnlaget for å komme like langt i andre fag som elever med spansk som førstespråk. Han og de andre lærerne i demonstrasjonene krever evalueringsmuligheter som også gir rom for kontekst og kultur, ikke bare et standardisert verktøy for staten.

I de store mediene i Mexico fremstilles demonstrasjonen konsekvent som at utakknemlige lærere demonstrerer for å unngå lærerevalueringer, når sannheten egentlig er mye mer nyansert enn som så. På min tur gjennom demonstrasjonen opplevde jeg bare lærere som snakket om elevenes beste, men som heller ikke dårligere arbeidsforhold.

Lærerne krever en gratis skole. Den offentlige skolen, som egentlig er gratis, blir i mange strøk enten noe lærerne, elevene eller foreldrene må betale for. Den korrupte lærerorganisasjonen SNTE og byråkratiet sitter ofte igjen med pengene som er tildelt hver enkelt skole, og det ender opp med skoler uten strøm, internett og grunnleggende ressurser til å gjennomføre undervisningen.

Den 1. september smalt det igjen i Mexico by. På forhånd hadde lærerne varslet stordemonstrasjon mot utdanningsreformen, og mange andre organisasjoner og bevegelser sluttet seg til. Det var 500.000 demonstranter, og demonstrasjonen endte med voldelige sammenstøt mellom politiet og demonstranter, og fengsling av 16 demonstranter, deriblant 4 journalister.

Lærerne fortsetter å demonstrere i Mexico by, de fortsetter å holde stand i teltlandsbyen sin for elevenes beste. Nå har de krevd et personlig møte med Peña Nieto før de gir seg. Kanskje klarer de å få han til å vende nesa hjem fra G20-toppmøtet?

Fredag 13. september ble hele teltleiren brent ned i forbindelse med Mexicos nasjonaldag. 3000 politifolk har brent teltleiren og arrestert rundt 100 personer kun for at president Pena Nieto skal kunne rope «Viva Mexico» fra presidentpalasset i morgen på nasjonaldagen. Her kan du se video fra hendelsen delt av Desinformemonos, et uavhengig medie i Mexico By.

 

Marte Gravem Isaksen er for tiden på brigade i Mexico med LAG. Før dette satt hun i SUs sentralstyre. Hun er også Organisasjonskonsulent for Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo.